SJO

Zespół Sjögrena

Jest przewlekłą chorobą autoimmunologiczną, w której krwinki białe negatywnie wpływają na gruczoły łzowe i ślinowe. Nazwa pochodzi od szwedzkiego okulisty Henrika Sjögrena, który po raz pierwszy w 1933 roku zdefiniował chorobę. Dzisiaj aż 4 mln Amerykanów cierpi na syndrom Sjögrena. Chociaż najbardziej rozpoznawalnym objawem są suche oczy i suchość w ustach, zespół Sjogrena może wpływać na wszystkie narządy (nerki, naczynia krwionośne, płuca, wątroba, trzustka i ośrodkowy układ nerwowy). Pacjenci doświadczają zmęczenia, bólu stawów i mają wyższe ryzyko zachorowania na chłoniaka. Dziewięciu na dziesięciu pacjentów to kobiety. Osoby po 40 roku życia mają większe ryzyko zachorowania. W większości przypadków zespół suchego oka jest pierwszym objawem choroby Sjörgena.

SJO™

To zaawansowany test diagnostyczny, który pozwala okuliście ustalić, czy masz zespół Sjögrena. Dzięki niemu, możliwe jest wykrycie zespołu Sjögrena we wczesnym stadium rozwoju. SJO ™ to łatwy i szybki test, polega tylko na nakłucie palca w celu pobrania próbki krwi.

Nie do końca znane są przyczyny zespołu Sjögrena, leczenie może być objawowe i obejmuje stosowanie sztucznych łez i sztucznej śliny. W celu złagodzenia bólu w przypadku zmian w ruchomych organach, stosowane są niesteroidowe leki przeciwzapalne. W cięższych przypadkach wymagane może być stosowanie kortykosteroidów lub metotreksat.

Rokowania zależą od objawów i stopnia, w jakim są atakowane narządy wewnętrzne. Około 1% pacjentów rozwija złośliwego chłoniaka B w gruczołach ślinowych i skórnych.