Niedowidzenie tzw. “leniwe oko”

Amblyopia

Czyli tzw. „leniwe oko” występuje wtedy, gdy oczy nie współpracują ze sobą i nie przekazują identycznego obrazu do mózgu. W takim przypadku, mózg będzie miał naturalną tendencję do ignorowania rozmytych obrazów, ponieważ oko, w którym tworzony jest obraz, jest nieużywane i słabsze. Zazwyczaj, niedowidzenie dotyczy tylko jednego oka, które jest uznawane za to “leniwe”. Najczęściej takim czynnikiem jest zez jednego oka. Dochodzi wtedy do sytuacji, w której jedno oko widzi prawidłowo, zaś drugie – nie.

Czynniki, które mogą spowodować niedowidzenie:

• historia urazów,
  • choroby oczu (zez i zaćma)
  • infekcje, które spowodowały uszkodzenie organu odpowiedzialnego za prawidłowe widzenie.

W rezultacie te czynniki mogą zatrzymać przepływ normalnego przekazywania informacji do mózgu związane z widzianym obrazem, stąd obecność zaburzeń

Objawy i leczenie

Amblyopia rozwija się wcześnie, zazwyczaj przed 6. rokiem życia, a objawy nie zawsze są jasne. Im szybciej wada jest rozpoznana i leczona, tym lepiej. Dlatego też zaleca się, aby wykonywać pełną analizę oczu u dzieci. Objawy niedowidzenia to:

• oczy zwrócone w różnych kierunkach,
  • słabe widzenie w jednym oku,
  • słaba percepcja głębokości.

Podczas leczenia u dzieci, najczęściej zmusza się mózg do korzystania z „leniwego” oka, zakrywając oko dominujące. Metoda ta zmusza słabsze oko do cięższej pracy i naturalnie poprawia mobilność i zdolność do skupienia się. Badania potwierdzają skuteczność tej metody. Inną opcją jest leczenie za pomocą okularów lub soczewek kontaktowych, w celu wyrównania różnicy wad wzroku (krótko- lub dalekowzroczności).

U dorosłych, leczenie w zasadzie wygląda tak samo, ale trwa trochę dłużej. Schorzenie to leczyć można stosując systematyczne ćwiczenia mięśni poruszających gałką oczną