Odwarstwienie siatkówki

Odwarstwienie siatkówki w okulistyce jest traktowane jak atak serca w kardiologii. Może ono spowodować utratę wzroku, a bardzo często rozwija się bez żadnych zauważalnych objawów. Zagrożone są osoby powyżej 50 roku życia, osoby z cukrzycą, pacjenci cierpiący na wysoką krótkowzroczność, atopowe zapalenie skóry, jak również Ci, którzy przedwcześnie się urodzili. Odwarstwienie siatkówki jest niebezpiecznym stanem, który może spowodować kompletną i nieodwracalną utratę wzroku. Czas odgrywa bardzo ważną rolę – im wcześniej choroba jest zdiagnozowana tym większe są szanse na przywrócenie pełnej lub bardzo dobrej ostrości widzenia. Wobec tego nie możemy lekceważyć oznak, które wskazują na to, że siatkówka może być uszkodzona, ale – niestety – takie oznaki nie zawsze są zauważalne.

Pacjent może widzieć płynącą krew w postaci czarnego deszczu. Wskutek rozerwania naczynia krwionośnego, w siatkówce powstała dziura, która umożliwia przeciekanie płynu wypełniającego oko. Pierwszym objawem rozszczepienia to błyski pojawiające się przed oczami, które zwykle występują zarówno w ciągu dnia jak i w nocy. Pacjent może nagle przestać widzieć cokolwiek po jednej stronie oka – jakby zasłona zakryła część oka (jej wielkość zależy od wielkości fragmentu siatkówki, która została oderwana). Odłączenie siatkówki występuje, gdy odsuwa się ona od wewnętrznej ściany oka. Kiedy to się stanie, wizja staje się niewyraźna, zacieniona lub zniekształcona. Jeżeli zauważysz którykolwiek z objawów, niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem.

Nieleczone, odwarstwienie siatkówki prawie zawsze powoduje trwałą utratę wzroku u chorego.