Alergie oczne

Alergie oczne są spowodowane tymi samymi czynnikami, co katar sienny: pyłki drzew, traw i kwiatów, sierść zwierząt, roztocza kurzu domowego. W większości przypadków, łzy, które wypłukują wszystkie cząstki i zanieczyszczenia z oka tworzą barierę ochronną. Jeśli jednak same łzy nie są w stanie wytłoczyć tych drażniących elementów, mogę one dostać się w głąb błony śluzowej i wywołać stan zapalny.

Oko próbuje się bronić, gdy wchodzi w kontakt z alergenem. Polega to na tworzeniu przeciwciał, które zwalczają cząstki irytujące. Objawy tej walki to: swędzenie, pieczenie i łzawienie. Jeśli oko przez dłuższy czas znajduje się w kontakcie z alergenem objawy są silniejsze i trudniejsze do opanowania.

Rodzaje alergii

Alergie mogą wystąpić samodzielnie lub w połączeniu z objawami alergicznymi skóry, układu oddechowego i pokarmowego. W większości przypadków, jednak, alergiom oczu towarzyszy jedynie katar sienny.

Najczęstsze rodzaje alergii ocznych to:

Ostre zapalenie spojówek

Alergeny (pyłek, roztocza, pleśń) dostają się do worka spojówkowego oka. Objawy tego typu zapalenia to: nagłe pojawienie się objawów, często u młodych ludzi, świąd, pieczenie i zaczerwienienie oczu z niewielką ilością wydzieliny śluzowej.

Sezonowe zapalenie spojówek

Sezonowe zapalenie spojówek występuje często u pacjentów z katarem siennym. Zwykle objawy to: łzawienie oczu, pieczenie i swędzenie, którym często towarzyszą objawy choroby układu oddechowego. Spojówki są zazwyczaj znacznie opuchnięte. Ta forma alergii występuje sezonowo. Jeśli pacjent jest uczulony na roztocza lub pleśnie, symptomy z reguły zaczną się pojawiać wraz z zawilgoceniem pomieszczeń i sezonem grzewczym.

Wiosenne zapalenie rogówki i spojówki

Jest to dość rzadka, okresowa choroba. Dotyka głównie chłopców w pierwszej i drugiej dekadzie życia, czyli w okresie dojrzewania. Główne objawy to: silny świąd, łzawienie, światłowstręt, śluz, uczucie ciała obcego w oku. Swędzenie oczu jest objawem dominującym. Symptomy zwykle nasilają się w godzinach porannych.

Atopowe zapalenie rogówki i spojówki

Jest to poważna choroba alergiczna narządu wzroku, występująca głównie u pacjentów cierpiących na atopowe zapalenie skóry. Częściej dotyka ono młodych mężczyzn. Pacjenci zazwyczaj skarzą się na: katar sienny, pokrzywkę i ataki astmy. Dominującymi objawami to uciążliwe łzawienie, świąd, duża ilość wydzieliny śluzowej i światłowstręt. Leczenie prowadzi okulista wraz z alergologiem i dermatologiem.