Ryzyko zwyrodnienia plaki żółtej

Oceniając ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej

AMD jest chorobą postępującą – pogarsza się wraz z wiekiem, począwszy od formy łagodnej do stadium zaawansowanego, dlatego bardzo ważne jest wczesne wykrycie zmian w siatkówce, które umożliwi szybką interwencję medyczną i opóźni rozwój, ale też załagodzi objawy.

W przypadku tego schorzenia, profilaktyka jest priorytetowa. Czynniki, które mogą zwiększać ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej to:

• wiek: osoby starsze są bardziej podatne, zwłaszcza po 50 roku życia. Zwyrodnienie plamki żółtej występuje najczęściej u osób powyżej 65. roku życia.
  • występowanie choroby w rodzinie
  • rasa: zwyrodnienie plamki żółtej jest bardziej powszechne u osób rasy białej (Caucasian)
  • palenie
  • otyłość, nadwaga
  • niezdrowa dieta
  • choroby sercowo-naczyniowe
  • podwyższony poziom cholesterolu

Aby zmniejszyć ryzyko rozwoju AMD ważna jest zmiana nawyków i wpłynięcie na te czynniki środowiskowe, które jesteśmy w stanie zmienić. Powinieneś uwzględnić takie zmiany jak:

• Jedz produkty o niskiej zawartości tłuszczu, pilnuj cholesterolu.
  • Noś okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV.
  • Spożywaj więcej liściastych, ciemnozielonych warzyw.
  • Rzuć palenie i unikaj palenia biernego.

Jeśli jesteś po menopauzie, skonsultuj się z lekarzem w sprawie estrogenowej terapii zastępczej. Może to mieć korzystny wpływ na poziomy lipidów, które negatywnie wpływają na rozwój choroby.

Kultywuj zdrowe nawyki! Rzuć palenie, zacznij ćwiczyć, jedz zdrowo – to pomoże Ci w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu. Jedz produkty i/lub suplementy bogate w witaminy A, E, C oraz luteinę. Luteina jest przeciwutleniaczem, który w dużych ilościach znajduje się w dużych w szpinaku, kapusty i innych ciemnozielonych, liściastych warzywach.

Osoby, które jedzą ryby i zielone warzywa liściaste mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia AMD. Leczenie suchej postaci AMD jest niemożliwe, chociaż specjalne połączenie suplementów (takich jak cynk i witaminy) może spowolnić rozwój choroby. Wczesna interwencja w przypadku wysiękowej postaci AMD może opóźnić postęp choroby.

Objawy

Typowe objawy zwyrodnienia plamki żółtej to: widzenie linii prostych jako faliste lub zniekształcone. Choroba rozwija się w różnym tempie, i może prowadzić do ślepoty. Zwyrodnienie plamki żółtej jest główną przyczyną ślepoty u osób powyżej 50 roku życia. Występuje u 8,8% populacji, częściej u kobiet, a jej występowanie wzrasta z wiekiem. 28% populacji powyżej 75 roku życia cierpi na AMD. Na całym świecie liczba pacjentów cierpiących na AMD, zbliża się do 50 milionów. Ze względu na starzenie się społeczeństwa wzrasta zjawisko AMD, a 10% osób powyżej 45 roku życia są zagrożone.

Diagnostyka i leczenie

Najważniejszą metodą w diagnostyce AMD to podstawowe badanie oczu, w tym badania ostrości wzroku, i ocena dna oka. Jeśli lekarz wykryje zwyrodnienie siatkówki centralnej, może on zlecić wykonanie tomografii i angiografii fluoresceiny. Pacjenci mogą sami ocenić rozwój choroby wykonując standardowy test Amsler.

Ponadto, istnieją aplikacje na smartfony, które pozwolą wstępnie zdiagnozować chorobę.

Istnieją dwa typy zwyrodnienia plamki: typ suchy i typ mokry. Postać sucha występuje u ok. 80-90% pacjentów. Dochodzi w niej do powstania złogów w warstwie podsiatkówkowej. Ta forma rozwija się wolniej i powoduje mniej szkód. Może być leczona lekami poprawiającymi krążenie krwi, oraz dietą bogatą w owoce i warzywa.

AMD mokre (wysiękowe) jest znacznie bardziej niebezpieczną formą tej choroby. W obronie przed niedokrwieniem oko zaczyna produkować dodatkowe, nienaturalne naczynia krwionośne. W wyniku niekontrolowanego rozrostu, naczynia te przytłaczają komórki siatkówki i prowadzą do dalszych uszkodzeń. Wskutek tego pacjent doświadcza gwałtownego zaburzenia widzenia. Wizja staje się zniekształcona; nieleczona może prowadzić do całkowitej utraty widzenia centralnego (dziewięć na dziesięć przypadków). Ten typ może również dotknąć młodych ludzi. Leczenie tego rodzaju AMD polega na zniszczeniu anormalnych naczyń krwionośnych za pomocą światła laserowego – pod warunkiem, że nie znajdują się w środku plamki. Inną możliwością (i jest to stosunkowo nowa metoda) tzw. leczenie fotodynamiczne – obejmuje indukowanie specjalnego barwnika do strumienia krwi, który jest przechwytywany tylko przez patologiczne naczynia w oku. Są one następnie naświetlane za pomocą lasera diodowego, co powoduje ich wyniszczenie. Żadna z tych metod nie poprawia jednak widzenia – opóźniają jedynie rozwój choroby.